Voedingsindustrie: bron van welvaart voor België
Food Industry is het tijdschrift dat zich richt zich tot de Belgische voedingsindustrie. Met de slogan “Small country. Great food” profileert deze sector zich in België. Het is de zin waarmee het merk Food.be de kwaliteit, diversiteit en innovatie van Belgische voeding promoot. België is immers het land van de voeding. De voedingsindustrie is de onbetwiste sterkhouder binnen de Belgische industrie. Door haar groei neemt de voedingsindustrie een steeds groter aandeel van de omzet, tewerkstelling, uitvoer en investeringen voor haar rekening.
Evolutie omzet voedingsindustrie
Voedingsindustrie
“Small country. Great food.” De zin waarmee het merk food.be de kwaliteit, diversiteit en innovatie van Belgische voeding promoot geeft aan dat België het land van de voeding is. De voedingsindustrie is dan ook de onbetwiste sterkhouder binnen de Belgische industrie. Door haar groei neemt de voedingsindustrie een steeds groter aandeel van de omzet, tewerkstelling, uitvoer en investeringen voor haar rekening. De opeenstapeling van uitdagingen en taksen zet die groei echter onder druk. Fevia pleit er dan ook voor om samen de competitiviteit van onze voedingsbedrijven en hun medewerkers te versterken.
Op zoek naar een product, merk of bedrijf uit de Belgische voedingsindustrie? Ontdek het op www.food.be
Omzet
Herstel na een moeilijk Covid jaar
- De voedingsindustrie blijft de grootste industriële sector van België (20% van de totale omzet)
- Alle sectoren kenden een positieve groei.
- De omzet in volume groeide met 8%
Investeringen
Investeringen op het hoogste niveau
- De voedingsindustrie blijft de grootste industriële investeerder
- Zowel in de voedingsindustrie als in de volledige verwerkende industrie zijn de investeringen gestegen
- De groente- en fruitverwerkende sector wordt de belangrijkste investeerder (391 miljoen euro)
Buitenlandse handel
De expor doet het goed
- Handelsoverschot van 4,9 miljard euro (-2% t.o.v. 2020)
- 52% van de uitvoer gaat naar onze grote buurlanden (NL/FR/DE)
- De uitvoer naar het VK is met 36% gestegen
Verre uitvoer
Sterker herstel dan in de EU
- Export naar de Verenigde Staten daalt met 2%
- 39% van de export buiten de EU en het VK gaat naar Azië
- Diepgevroren aardappelproducten, chocolade en zuivelproducten zijn de belangrijkste exportproducten buiten de EU
Werkgelegenheid
Nog steeds dé industriële jobcreator
- De voedingsindustrie is de grootste industriële werkgever in België
- 1/5e van de jobs in de verwerkende industrie is er een in de voedingsindustrie
- De vleessector en de bakkerijsector kenden een mooie groei (respectievelijk +4,4% en 4,9%)
Werkgevers
Een echte KMO-sector
- 94% van de werkgevers stelt minder dan 100 werknemers te werk
- 28% van het aantal werkgevers in de verwerkende industrie is actief in de voedingsindustrie
- Schaalvergroting zet zich door
Toegevoegde waarde
De toegevoegde waarde daalt in 2020
- 15,2% van de toegevoegde waarde in de industrie komt van de voedingsindustrie
- De toegevoegde waarde in volume van de Belgische voedingsindustrie is in 2020 met 5% gedaald (Covid)
- In volume is de toegevoegde waarde in 2020 gedaald tot het niveau van 2013
Concurrentiekracht
Onze concurrentiekracht staat onder druk
- Een werkuur kost 24% meer in België dan in de buurlanden
- Met belastingen die 7 keer hoger liggen dan in onze 3 buurlanden, is onze uiteindelijke elektriciteitsfactuur minstens 30% duurder
- De nettobedrijfsmarge nadert haar historisch dieptepunt
Vorming en opleiding
- Vacatures in de voedingsindustrie zijn met meer dan een derde gestegen
- Er moet meer worden geïnvesteerd in opleiding op de werkplek, zoals in duale leercontracten
- Recorddeelname aan opleidingen in 2018
Digitalisering
Belgische bedrijven nemen het voortouw
- De voedingsindustrie is steeds meer op zoek naar (moeilijke) ICT-profielen
- 12% van de omzet wordt uit online verkoop gehaald (tegen 16% in 2020)
- Wat robotisering betreft, staat de Belgische voedingsindustrie op de 4de plaats in Europa
Kerncijfers per sector
Van “klassiekers” zoals bier of chocolade tot “hidden champions” zoals diepvriesgroenten of vlees. Belgische voeding staat wereldwijd bekend voor haar kwaliteit, diversiteit en innovatie. Op deze pagina vindt u de belangrijkste kerncijfers per sector.
Bron: Fevia